Bland de vackraste ord en mamma som jag kan höra utav en annan mamma

En dag, en söndag förmiddag i februari kom en äldre kvinna fram till mig. Det var en kvinna som var min hobbyledare och barnledare när jag var en liten flicka.
Denna kvinna var genomgo och snäll redan då. Varm personlighet och med en fin familj. Redan som liten flicka satte hon spår i mitt liv. Hon var hemmafru och hemmamamma med sina 4 barn. Hon var en kvinna som arbetade hemma i deras stora hus och på familjens gård. En kvinna som inte drog sig för att ta i och arbeta. Men arbeta var? Jo hemma! En kvinna som var rakryggad, stod upp för det hon trodde på, sina principer och framförallt vad hon drömde om. Att få vara hemma med sina barn innan det blev dags för skola.
 
Denna kvinna som nu är äldre kände inte igen mig först. Men efter att jag presenterat mig och efter att hon hälsat på mina barn så sa hon....Ååå Frida, nu är du hemmafru.
 
Faktum är att hon visste inte att mina två äldre barn inte var på förskola. Hon visste inte att i vår familj så strävar vi efter att jag ska kunna vara just hemmafru för en tid som denna. En tid då barnen är små och så beroende av en stark och trygg grund som de kan ha med sig igenom hela skolan. Men hon tog det för givet. Och det mina vänner gillar jag. När människor kanske inte alltid tror det som är det vanliga. När människor vågar ta för givet det som kanske inte alls är för givet för de flesta.
 
För mig var dessa ord bland det vackraste jag har hört. Denna kvinna satte huvudet på spiken. Hennes ord blev en stor uppmuntran och gav mig styrka att som i tider som dessa gå mot strömmen. Det är värt att gå mot strömmen när det handlar om det viktigaste vi har. Just för en tid som denna...
 
 
 

Kommentera här: