Moussetårta för dig som älskar mousse

 
 
Denna moussetårta fann jag på Pinterest i höstas och bestämde mig redan då för att göra den i egen tappning till ett passande tillfälle. Mörk choklad är inte min favorit så jag har gjort den lite mildare samt använt mig av ett favoritrecept på kladdkaka. Dekorera gärna med nåt mer. Här på bilden har jag använt guldsnöre bara för att göra det extra festligt.
 
Tårtan består av en kladdkakebotten i dubbel sats som sedan byggs på med 3 lager mousse. Chokladmousse, hallonmousse och slutligen vaniljmousse. Tårtan toppas sedan med ganache och hallon.
 
Gör så här
 
Kladdkaka: 
Rör samman 4 ägg och 6 dl socker. Får inte vispas!
 
Blanda samman 5 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
1 tsk salt
3 dl mjöl
 
Rör samman allt och tillsätt 200 g smält smör.
Häll smeten i en smord bröad springform.
 
Grädda i ugn på 175 grader i ca 30 min.
 
Låt sedan svalna före nästa steg.
 
Förbered inför uppbyggandet av tårtan.
Fäst bakplåtspapper inuti formens kanter så att tårtan kan växa på höjden. Se bild nedan...
 
Chokladmousse
 
Smält 150 g mörk eller mjölkchoklad över att vattenbad.
Tillsätt 4 st ark gelatinblad som har legat i blöt ca 5 min och 2 msk vatten och en nypa salt.
Vispa 2 dl grädde till moussekonsistens och blanda hälften av grädden med chokladen. Därefter vänd försiktigt ned resterande grädde till en fluffig konsistens. 
 
Fördela moussen direkt över kladdkakan. Låt sedan stå i kylen ca 30-40 min.
 
Hallonmousse
Smält 150 g vit choklad över ett vattenbad. Tillsätt sedan 4 st ark gelatinblad som legat i blöt, 2 msk vatten och en nypa salt.
Vispa 2 dl grädde och blanda hälften av grädden med den vita chokladen. Tillsätt sedan ca 1,5 dl hallon, färska eller frysta. Därefter vänd ned resterande grädde så att allt fortfarande håller en fluffig konsistens.
 
Fördela hallonmoussen direkt över första lagret chokladmousse. Ställ åter igen i kylen ca 30-40 min.
 
 Vaniljmousse
Smält 150 g vit choklad över ett vattenbad. Tillsätt 4 st ark gelatinblad som legat i blöt, en nypa salt och 2 msk vatten, 4 msk flytande honung och 2 tsk vaniljextrakt.
Vispa 2 dl grädde och fördela hälften av grädden med den vita chokladen. Därefter vänd ned resterande grädde till fluffig konsistens. 
Still in i kylen.
 
Ganache
Ganache gör du genom att blanda smält choklad med flytande grädde. Det blir en typ av chokladsås som sedan sätter sig lite. 
I detta recept använder jag 100 g choklad och knappt 1/2 dl grädde eller mer beroende på smak. 
När tårtan är nedkyld och framtagen så häll på ganachen och dekorera gärna med ytterligare hallon. 
 
Önskar du mindre intensiv chokladsmak så varva hallonmousse med vaniljmousse istället eller nåt liknande. 
 
Lycka till!
 
 
För fler delikata recept besök gärna sugarhero.com
 
 

Kommentera här: