En superförälder

Som förälder så kan man lätt jämföra sig med detta ideal som samhället har skapat. Fast egentligen har väl ingen skapat henne förutom våra tankar om denna superförälder som tycks klara allt. En superförälder som verkar vara verklig, en superförälder som inte missar något i barnens liv. En förälder som låter barnen vara med i den senaste trenden för att varken hamna efter eller tvärtom, inte låta barnen komma efter.
 
Mitt hjärta gör ont när jag träffar mammor som inte känner sig tillräckliga. Jag känner mig inte heller alltid tillräcklig. Men med vilka mått mäter vi med? 
Vad är tillräckligt? Inte har väl barnens behov ändrats mot förr? Barn är barn. Inte ska vi väl göra dem mer vuxna fortare?
Denna ljuva tid som smårbarnsförälder kommer vara över innan vi vet ordet av. Även barnen kommer springa ut med studentmössan snarare än vi kan ana. Hur vet vi det? Jo, därför att alla som gått före, den generationen som redan har fostrat sina barn så gott de kunde, de kan berätta detta.
 
Jag vägrar slås ner av varken BVC, människor eller media om hur idealmamman ska vara. Vilken ålder barnen ska vara tills någon annan tar över vårdnaden i vardagen, i vilken ålder barnet ska vara innan det får ha en fritidssyssla, hur många timmar jag som mamma får jobba nån annanstans än i hemmet. Allt detta är beslut som varje familj har rätt att ta själv.
 
Eller när en flerbarnsmamma utan att hon bett om råd på BVC blir tryckt mot väggen och ska behöva försvara de val man gjort i hennes familj.
 
Nej du, du som förälder, mamma eller pappa behöver inte jämföra dig. Lev efter "Good enough is all it takes. Nothing less, nothing more." Då behöver man inte stressa med allt som ska förbättras. Lika bra att inse och vara trygg med att gör jag mitt bästa så är det tillräckligt för barnen.
Sträck på dig! Var stolt över det du har fått att förvalta. Stressa inte bort från det bara för att osäkerheten kommer från andra håll.
 
Jag är ingen sykvinna. Vadå sy...det tycker jag är svårt. Men vad gör man inte för att spara pengar om man hittar ett prisvärt tyg. Denna dag sov de yngsta och den stora damen fångade mig på bild när vi tillsammans försökte skapa en gardin (som faktiskt ännu inte kommit upp). Detta projekt fick jag lägga åt sidan och inse att sy inte är min starka sida.
 

 

Kommentera här: